|

Wat is het?

Een 'social mashup' is vrij vertaald een mix van sociale media. Het is een verzameling van uitingen die via de sociale media (youtube, twitter, flickr, foto's die worden getweet, rss of informatie) rondom een bepaald thema of inhoud wordt gecommuniceerd. Een social mashup geeft inzicht in de sociale activiteit. Voor het Nederlands Film Festival ontwikkelden wij een mashup die alles met #nff opving. Zowel plaatjes als tweets werden opgeslagen en getoond op de mashups in de bioscoolzalen en het paviljoen. Voor Hogeschool Utrecht ontwikkelden wij verschillende templates met onder andere het integreren van het medium video. Middels een mashup laat je zien wat er gezegd of getoond wordt in de sociale media.

Het heeft ook een aanzuigende werking waardoor je de socialemedia activiteit een extra boost geeft wat ook weer je bereik vergroot.

Voor wie is het?

Een social mashup is goed in te zetten op plekken waar mensen samenkomen voor een bepaald onderwerp; congressen, festivals, uitgaansgelegenheden, evenementen en ook bijvoorbeeld scholen. Onder de bezoekers of deelnemers zijn idealiter redelijk actieve sociale mediagebruikers. Door een prikkelende eigen redactie kan de mashup actief 'spannend' gehouden worden. De bezoeker wordt uitgenodigd mee te praten door wat hij ziet op de mashup.

Met welk Doel?

Een social mashup geeft zowel de deelnemer als de organisatie inzicht in de sociale activiteit op het evenement, congres, festival of school. Je ziet wat er gebeurd, je leest wat men ergens van vindt, je blijft op de hoogte van wat er speelt en je weet wat er leeft. Deelnemers die in eerste instantie niet zelf actief zijn, worden uitgenodigd mee te 'praten'. De deelnemer is de bron van informatie in plaats van de afdeling communicatie. Deelnemers krijgen een platform om te spreken en de organisatie heeft de mogelijkheid hierin te sturen. Een eigen redactie kan de tweets en foto's screenen als er ongewenste situaties dreigen te ontstaan.

Waar?

Iedere socal mashup wordt op maat en naar behoeften en wensen van de opdrachtgever ontwikkeld. De mashup kan op verschillende manieren getoond worden; op full HD schermen, via beamers, via laptops of computers, via televisies maar ook op mobiele telefoons en tablets. Gedurende het evenement, festival of congres kan het een alternatieve homepage zijn. Een projectie van de social mashup kan getoond worden bij binnenkomst, als decor van een spreker, tijdens de pauze, in de gangen of op andere publieke plaatsen.

Aanverwante projecten

- HU - Social Wall
- NFF Mashup

Interesse? Neem contact met ons op.